Chemia

Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna.

To pierwsze zagadnienie pojawiające się w zakresie rozszerzonym edukacji chemii obowiązującym do matury z chemii. W nowej podstawie programowej i starej brzmią one identycznie.

1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:

1) stosuje pojęcie mola (w oparciu o liczbę Avogadra);

Znalezione obrazy dla zapytania pojęcie mola

2) odczytuje w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie oblicza masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) o po danych wzorach (lub nazwach);

Znalezione obrazy dla zapytania masa atomowa Znalezione obrazy dla zapytania masa atomowa związku obliczenia

3) oblicza masę atomową pierwiastka na podstawie jego składu izotopowego; ustala skład izotopowy pierwiastka (w % masowych) na podstawie jego masy atomowej;

Znalezione obrazy dla zapytania masa atomowa związku obliczenia

4) ustala wzór empiryczny i rzeczywisty związku chemicznego (nieorganicznego i organicznego) na podstawie jego składu wyrażonego w % masowych i masy molowej;

Polecam do tego zagadnienia stronkę: http://sylwester_stepniak.users.sggw.pl/Z_3.pdf

5) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów);

Polecam do tego zagadnienia stronkę:

http://www.naukowiec.org/wiedza/chemia/objetosc-molowa-gazow_997.html

6) wykonuje obliczenia z uwzględnieniem wydajności reakcji i mola dotyczące: mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i równań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych.

Polecam stronkę: http://www.kchn.pg.gda.pl/didactics/skrypt_cw/Rozdzial3.pdf

 

Dodaj komentarz