Biologia, Chemia

Układ pokarmowy, procesy trawienne oraz estry i tłuszcze – podstawa programowa

Znalezione obrazy dla zapytania uklad pokarmowy

Tydzień XIII powtórek z biologii  ( Plany powtórek ) przewiduje Układ pokarmowy i procesy trawienne.

GIMNAZJUM

3. Układ pokarmowy i odżywianie się. Uczeń:

  • podaje funkcje poszczególnych części układu pokarmowego, rozpoznaje te części (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia związek ich budowy z pełnioną funkcją;
  • przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, tłuszcze, węglowodany, sole mineralne, woda) dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu;
  • przedstawia rolę i skutki niedoboru niektórych witamin (A, C, B6, B12, kwasu foliowego, D), składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) i aminokwasów egzogennych w organizmie
  • przedstawia miejsce i produkty trawienia oraz miejsce wchłaniania głównych grup związków organicznych;
  • przedstawia rolę błonnika w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego oraz uzasadnia konieczność systematycznego spożywania owoców i warzyw;
  • wyjaśnia, dlaczego należy stosować dietę zróżnicowaną i dostosowaną do potrzeb organizmu (wiek, stan zdrowia, tryb życia i aktywność fizyczna, pora roku itp.), oraz podaje korzyści z prawidłowego odżywiania się;
  • oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość lub niedowaga oraz ich następstwa).

LICEUM

4. Układ pokarmowy i przebieg procesów trawiennych. Uczeń:

  • omawia budowę poszczególnych elementów układu pokarmowego oraz przedstawia związek pomiędzy budową a pełnioną funkcją;
  • podaje źródła, funkcje i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu ze szczególnym uwzględnieniem roli witamin, soli mineralnych, aminokwasów egzogennych, nienasyconych kwasów tłuszczowych i błonnika;
  • przedstawia i porównuje proces trawienia, wchłaniania i transportu białek, cukrów i tłuszczów;
  • analizuje potrzeby energetyczne organizmu oraz porównuje (porządkuje) wybrane formy aktywności fizycznej pod względem zapotrzebowania na energię;
  • analizuje związek pomiędzy dietą i trybem życia a stanem zdrowia (otyłość i jej następstwa zdrowotne, cukrzyca, anoreksja, bulimia).

+ zadania ze wszystkich zbiorów jakie macie dotyczące tych zagadnień.

 

 

 

 

Znalezione obrazy dla zapytania estry i tluszcze

Tydzień XIII powtórek z chemii przewiduje Estry i tłuszcze

LICEUM

13. Estry i tłuszcze. Uczeń:

  • opisuje strukturę cząsteczek estrów i wiązania estrowego;
  • formułuje obserwacje i wnioski do doświadczenia (reakcja estryfikacji);
  • zapisuje równania reakcji alkoholi z kwasami karboksylowymi (wskazuje na rolę stężonego H2SO4);
  • tworzy nazwy prostych estrów kwasów karboksylowych i tlenowych kwasów nieorganicznych; rysuje wzory strukturalne i półstrukturalne estrów na pod stawie ich nazwy;
  • wyjaśnia przebieg reakcji octanu etylu: z wodą, w środowisku o odczynie kwasowym, i z roztworem wodorotlenku sodu; ilustruje je równaniami reakcji;
  • na podstawie wzoru strukturalnego aspiryny, wyjaśnia dlaczego związek ten nazywamy kwasem acetylosalicylowym;
  • opisuje budowę tłuszczów stałych i ciekłych (jako estrów glicerolu i długo łańcuchowych kwasów tłuszczowych); ich właściwości i zastosowania;
  • projektuje i wykonuje doświadczenie, którego wynik dowiedzie, że w skład oleju jadalnego wchodzą związki o charakterze nienasyconym;
  • opisuje przebieg procesu utwardzania tłuszczów ciekłych;
  • wyjaśnia (zapisuje równania reakcji), w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła;
  • zapisuje ciągi przemian (i odpowiednie równania reakcji) wiążące ze sobą właściwości poznanych węglowodorów i ich pochodnych.

+ zadania ze wszystkich zbiorów jakie macie dotyczące tych zagadnień.

 

Pamiętajcie, nawet jeżeli nie powtarzanie zgodnie z tym planem, to to co tu pisze z wymagań podstawy programowej jest po to abyście weryfikowali czy z danego działu umiecie rzeczy podane w podstawie programowej. Jak widać z chemii, jest konkretnie opisane co trzeba umieć, czasem nawet podane reakcje. Po co mieć potem pretensje do siebie, ze się nie zajrzało. Ja proponuje abyście punkt po punkcie przerabiali to co jest w postawie programowej po zakończeniu nauki danego zagadnienia 🙂

PS : Jeśli podoba Wam się to co tu się dzieje od jakiegoś czasu  8-O to zapraszam na FANPAGE BIOCHEMNALEK   ;-)

Dodaj komentarz